U ponedeljak 16. marta Ministarstvo trgovine i turizma i udruženja turističkih agencija su dogovorile moratorijum na povraćaj uplaćenih sredstava za putovanja do 15. maja, za putovanja koja će se otkazati zbog vanrednog stanja.

Neposredno posle toga turistički radnici (ne samo naše zemlje) su uputili apel putnicima sa predlogom da svoja putovanja ne otkazuju i ne traže refundacije uplaćenih sredstava već da svoja putovanja samo odgode za period posle vanrednog stanja i tako pokažu solidarnost prema zaposlenima u turizmu. Ovaj apel je očito uradio plodom sudeći po izveštajima iz agencija, komentarima na društvenim mrežama i broju deljenja objava vizuala na kojem je napisano „Ne otkazujte svoje putovanje, pomerite polazak. Sačuvajmo turizam zajedno“.

Ovim putem turistički radnici izražavaju zahvalnost na pozitivnoj reakciji većine putnika i solidarnosti koju je pokazala ogromna većina onih koji su uplatili svoje aranmane za naredni period ali i za leto 2020.

Da reakcija većine putnika nije bila ovakva već sada bismo imali veliki broj bankrota agencija jer iste ne bi bile u mogućnosti da svima povrate sredstva. Turizam je delatnost gde se većina usluga plaća unapred. Tako su velika sredstva ostala zarobljena u hotelima koji su bili rezervisani za prolećna putovanja, kod avio i bus prevoznika sa kojima je trebao biti izvršen prevoz putnika. Još je veći broj agencija koja imaju zakupe u Grčkoj i na drugim destinacijama za letnji period i ti kapaciteti su ugovoreni i prve akontacije plaćene još tokom jeseni prošle godine. Agencije koje organizuju čarter letove su takođe već kaparisale mesta za svoje putnike na avionima.

U situaciji smo sada da je poslovanje turističkih agencija doslovno zamrznuto i čeka se što brži završetak ovakvog stanja. To je svakako bolje nego da dođe do bankrota i zatvaranja agencija, hotela, ugostiteljskih objekata.

I pored „zamrznutog poslovanja“ agencije i hotelijeri imaju troškove zaposlenih, obaveze prema državi, bankama, lizing kućama. Iz tog razloga je vladi upućeno nekoliko zahteva za sagledavanje specifičnosti ove oblasti jer ukoliko i pored obustave refundacija prema putnicima, država na drugi način ne pomogne ovu branšu, svakako može doći do bankrota mnogih ovih firmi. I tada, ne samo da će mnogi ostati bez posla, već će i putnici ostati i bez svojih putovanja i bez novca! Naime, u slučaju bankrota u toku vanrednog stanja, ne važe garancije putovanja koje su agencije skupo plaćale kako bi ispunile zakonske obaveze.

Ipak, nadamo se da do ovakvog scenaria neće doći i da će pored putnika sada i država pokazati razumevanje za situaciju u turizmu. Takođe se nadamo da ćemo iz svega ovoga izvući i lekcije i kad sve ovo prođe napraviti nova pravila u vezi osiguranja putnika i poslovanja agencija.

Udruženje UTAS

koristi kolačiće (cookies) kako bi poboljšao funkcionalnost stranice.

Više o kolačićima pročitajte u Uslovima korišćenja i politici privatnosti.